BLIGS czyli Blended Learning – AN INNOVATIVE GATE TO SUCCESS AT FOLK HIGH SCHOOL AND SIMILAR INSTITUTIONS – KA204-F9C1F515 – (Nauczanie hybrydowe -innowacyjna brama do sukcesu w uniwersytetach ludowych i podobnych instytucjach) jest to projekt finansowany z Programu Erasmus+ w obszarze Edukacja Dorosłych.
Liderem projektu jest Uniwersytet Ludowy w Radawnicy, a ZUL oraz sześć innych podmiotów są partnerami. Są to organizacje z Niemiec, Austrii, Włoszech, Francji oraz dwie organizacje z Finlandii.
Jak podaje lider projektu: „Idea tego projektu zrodziła się dzięki temu, że dostrzegliśmy problem i potrzebę lepszego wspierania ludzi w zdobywaniu i doskonaleniu podstawowych umiejętności i kompetencji kluczowych. Bardzo ważna jest dla nas zmiana i wzbogacenie metod i form pracy z tradycyjnych na blended learning oraz uatrakcyjnienie kursów oferowanych przez nasze instytucje. Chcemy, aby były one dostosowane do zmieniających się realiów XXI wieku, aby każdy, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy zamożności, miał do nich równy dostęp, a tym samym równe szanse edukacyjne. O możliwości wprowadzenia blended learningu do metodyki szkół ludowych myśleliśmy już od dawna, a obecna trudna sytuacja edukacyjna spowodowana pandemią COVID-19 utwierdziła nas w przekonaniu, że jest to dobry pomysł, który warto zbadać i wdrożyć”. Celem projektu jest ustalenie, czy blended learning jest techniką pracy, która może być z powodzeniem stosowana w takich instytucjach, jak uniwersytety ludowe i inne instytucje pracujące w formule uniwersytetu ludowego; oraz podniesienie i rozwinięcie kluczowych kompetencji edukatorów w instytucjach kształcenia dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem nauczycieli pracujących w uniwersytetach ludowych, którzy do tej pory opierali swoją pracę na tradycyjnej koncepcji grundtvigowskiej. Projekt ten ma otworzyć nauczycielom UL nowe możliwości, narzędzia i metody pracy, co przełoży się bezpośrednio na opracowanie programu nauczania, który będzie zawierał katalog kursów, umożliwiający nauczycielom prowadzenie zajęć z wykorzystaniem form online i nauczania zdalnego oraz ułatwiający dorosłym słuchaczom placówek dostęp do ścieżek doskonalenia umiejętności i podnoszenia podstawowych kompetencji.
W trakcie realizacji projektu zaplanowano opracowanie wyników pracy intelektualnej w postaci 6 kursów pilotażowych wraz z ich ewaluacją przeprowadzoną w krajach partnerskich, zestawu programów kursów oraz przewodnika metodyczno-dydaktycznego dla edukatorów dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem uniwersytetów ludowych.
Jednym z założeń projektu jest również wymiana międzynarodowa mająca na celu m.in. poznanie forma nauczania w innych krajach, a także wspólne wypracowanie metod i form pracy w systemie hybrydowym. Wymiany międzynarodowe odbywały się już w Austrii (online), Finlandii, Francji a ostatnio gościła nas partnerska organizacja w Hiszpanii-Sueca: partner Mancomunitat Ribera Baixa.